Az elmúlt években jelentős mértékben növekedett a kiskereskedelmi forgalom Magyarországon – jelentette ki Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Elmondta, 2018-ban a növekedés ütemét tekintve is rekordot döntött, hiszen 6 százalék körüli emelkedést mért a Központi Statisztikai Hivatal. Ezzel együtt a 2013 óta tartó folyamatos emelkedésben átformálódott a kereskedelem – fűzte hozzá a főtitkár az M1 Forint, fillér című műsorában.

A bővülés az online értékesítésnél is kiemelkedő volt, a hazai webáruházak forgalma dinamikusan nőtt. Vámos György közölte, a növekedés több irányzatnál is megfigyelhető, de az átlagnál jóval többszörös ütemben emelkedettt a webáruházak forgalma.


Voltak olyan esztendők, amikor egyik évről a másikra 30, 40 és 50 százalék volt a növekedési ütem. 2018-ban körülbelül negyedével bővült a forgalom, ami szintén jelentős növekedési ütemet takar. A hagyományos bolti kiskereskedelemnek megfelelően ennek az értéke túllépte az 500 milliárd forintot – mondta.

A fiatalok a márka bűvöletében élnek

A Nielsen közleménye szerint a gyártói márkák viszik el az értékbeli forgalom mintegy háromnegyedét, az egyes bolttípusok közül a diszkontáruházak részesedése pedig 25 százalékra nőtt 2018-ban. A fiatalok a márka bűvöletében élnek, az idősek már nem annyira – közölte Varga István, a Manta Marketing Kft. ügyvezetője a műsorban.

Mint mondta, a márkák a rendszerváltozást követően lettek népszerűek, a vásárlók sokkal inkább márkás terméket választanak, még akkor is, ha többet kell érte fizetni. Hozzátetette, a márkák most elég komoly előnyben vannak a nem márkás termékekkel szemben.

Különbözők a vásárlási szokások

Korcsoport szerint különbözőek a vásárlási szokások – mondják a szakemberek. Az idősebbek tudatosabbak, gyakran keresik az akciókat. Varga István szerint vannak az úgynevezett „eszesebb” vásárlók, akik átgondolják az akciókat, és ahhoz mérten döntenek arról, hogy valóban érdemes-e megvásárolni az adott terméket. Ez azért fontos, mert nem biztos, hogy az adott akció valóban akciós egy termék, ezért érdemes utánanézni, akár más boltokban is tájékozódni az árakról.
Élelmiszerre 2018-ban mintegy 1800 milliárd forintot költöttek a vásárlók, ami 7 százalékos növekedés 2017-hez képest. A CBA Kereskedelmi Kft. kommunikációs igazgatója arról beszélt, náluk a jó minőségű termékek mellett az ár a legfontosabb tényező. Fodor Attila úgy fogalmazott, alapvetően az ár-érték arányt figyelik a legnagyobb mértékben, de arra is ügyelnek, hogy az adott terméket hol állították elő.

Továbbra is népszerűek a magyar termékek

Megjegyezte, a magyar termékek továbbra is népszerűek, de a márkáknak is jelentős szerepük van, hiszen a vásárlók megbíznak a nagy múlttal rendelkező, jó nevű márkákban, amely egyfajta minőségi védjegyet is biztosít – hívta fel a figyelmet.

Egy-egy akció üzleteikben néhány napig vagy akár egy hétig is eltarthat – mondta Fodor. Megjegyezte, a vásárlók megnézik, hogy az adott termékek milyen áron kaphatók, de az elmúlt években egy egyre inkább az ár-érték arány szempontja fontos a vásárlóknak. Ez azt jelenti, hogy a számukra kedvező áron elérhető termékeknek megvizsgálják a beltartalmi értékét és a súlyát is.

A stabil gazdasági mutatók és a reáljövedelmek emelkedésének köszönhetően a lakosság vásárlóereje 2019-ben is emelkedett, ami további forgalombővülést hozhat a kereskedelem egészében.